• 1403/08/30 - 14:53
  • 148
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

نشست واتیکان| «تحول بنیادین در آموزش و پرورش به تغییر در کارکردها و رویکردها منجر خواهد شد»- پژوهشگر ایرانی

در دور دوازدهم گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهاد گفت‌وگوی ادیان واتیکان، عضو شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان با موضوع مبانی دینی و فلسفی سند تحول آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد.

سید مفید حسینی کوهساری با بیان اینکه تحول بنیادین در آموزش و پرورش، تحولی عمیق و ریشه ای است که به تحول در مفاهیم نظری، روندها و فرایندها، نقش ها و کارکردها و رویکردها منجر خواهد شد، ابراز کرد: در تحول بنیادین نوع نگاه به معلم، کتاب، مدرسه، کلاس درس و به ویژه دانش آموز دگرگون خواهد شد. این نگاه، معلم را در قله می‌بیند و همه شرایط و امکانات را برای الگو پذیری و تأسی دانش آموز به معلم جهت دستیابی به قله‌های انسانیت، علم و ادب و اخلاق فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: تفکر و تعقل، خلاقیت و نوآوری، بهره مندی از روش های نوین و فناوری های جدید، ایجاد محیطی با نشاط و شاداب، برپایی مدرسه دوست داشتنی، همه و همه در خدمت تربیت دانش آموزان برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه و قرب الهی می باشند. تحقق این مهم نیازمند باز مهندسی نیروی انسانی با محوریت استقرار نظام رتبه‌بندی و نظام جذب و نگهداشت معلمان می باشد که به لطف الهی در دستور کار قرار دارد.

حسینی کوهساری با تاکید بر اهمیت تعلیم و تربیات در جوامع دینی، گفت: «برنامه درسی ملی» به عنوان یکی از زیر نظام های اصلی سند تحول بنیادین و به منزله نقشه جامع یادگیری، زمینه ایجاد تحول همه جانبه، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی را فراهم می آورد. این برنامه تحول آفرین با تدارک فرصت‌های تربیتی متنوع و جامع، درصدد است تا امکان کسب شایستگی های لازم جهت درک و ا صلاح موقعیت براساس نظام معیار اسلامی توسط دانش آموزان را میسور سازد و آنان را برای تکوین و تعالی پیوسته هویت خویش تا دستیابی به مراتبی از حیات طیبه یاری رساند.

وی با اشاره به محتوای برنامه‌های درسی و تربیتی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در راستای فرهنگ و تمدن اسلامی  ایرانی، توضیح داد: این برنامه ها با تکیه بر میراث گران بها و ماندگار رسول الله(ص)  قرآن کریم و عترت(ع) تحقق جامعه عدل مهدوی(عج) و چشم انداز نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در افق 1404 با بهره گیری از الگویی پیشرفته و بومی زمینه تربیت نسلی موحد، مؤمن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت‌ها و وظایف در برابر خدا،خود، دیگران و طبیعت، حقیقت جو و خردمند، دانش پژوه و علاقمند به علم و آگاهی، عدالت خواه و صلح جو، ظلم ستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر و وطن دوست، مهرورز، جمع گرا و جهانی اندیش، ولایت مدار و منتظر و تلاش گر در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، با اراده و امیدوار، خود باور و دارای عزت نفس، امانتدار، دانا و توانا، پاکدامن و با حیا، انتخابگر و آزاد منش، متخلق به اخلاق اسلامی، خلاق و کار آفرین، مقتصد و ماهر، سالم و با نشاط، قانون مدار و نظم پذیر، وفاداربه ارزش‌های اسلامی، ملّی و انقلابی و آماده ورود به زندگی شایسته فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اساس نظام معیار اسلامی را فراهم می سازد.

عضو شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان درباره ویژگی‌های برنامه‌های درسی و تربیتی، توضیح داد: این برنامه ها مبتنی بر مبانی و ارزش‌ها و معارف اسلام ناب محمدی (ص) و برخوردار از یافته های معتبر علمی و پژوهشی با تأکید بر بومی‌سازی آن‌ها است. همچنین بهره مند از دستاوردها و یافته‌های علمی فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی و منسجم، متعادل، کارآمد، نشاط آفرین، پویا، انعطاف پذیر و مشارکت پذیر در تولید و اجرا است. همچنین ناظر به ویژگی‌ها، نیازها و فطرت الهی دانش آموزان و نیازهای اساسی جامعه و بهره مند از تجربه‌های موفق ملّی و جهانی با استفاده از ابزارها و شیوه‌های علمی و اثربخش خواهد بود.

وی ادامه داد: برخورداری از رویکردی نوآورانه، آینده پژوهانه، واقع‌بینانه، متناسب با فطرت الهی انسان و تأکیدکننده بر نقش مدرسه به عنوان جلوه ای از تحقق مراتبی از حیات طیبه و زمینه ساز جامعه عدل مهدوی (عج) و کانون اصلی تحقق اهداف برنامه های درسی و تربیتی، از دیگر ویژگی های برنامه های درسی و تربیتی است.

حسینی کوهساری درباره اصول ناظر بر برنامه های درسی و تربیتی، گفت: دین محوری، تقویت هویت ملی، اعتبار نقش یادگیرنده، اعتبار نقش مرجعیت معلم (مربی)، اعتبار نقش پایه ای خانواده، جامعیت، توجه به تفاوت ها، تعادل، یادگیری مادام العمر، جلب مشارکت و تعامل و یکپارچگی و فراگیری است.

وی درباره مبانی دینی سند برنامه درسی ملی ابراز کرد: مبانی برنامه درسی ملی، برگرفته از فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران؛ فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران؛ سند ملی آموزش و پرورش و مطالعات کمیته تخصصی کلیات است و بر دلالت‌های مهم زیر که باید نگرش حاکم بر عناصر و مؤلفه‌های برنامه درسی ملی را شکل دهد، تأکید می‌ورزد.

عضو شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌‎وگوی ادیان همچنین با اشاره به مبانی هستی شناختی موضوعات تربیتی، اظهار کرد: مقصود از مبانی هستی‌شناختی، مهمترین گزاره‌های توصیفی تبیینی درباره حقیقت وجود و احکام کلی آن و نیز واقعیات جهان است که در مباحث جهان‌بینی اسلامی یا در حوز ه دانش فلسفه اسلامی، به طور مدلل و مبرهن مطرح شده یا مفروض قرار گرفته اند.

حسینی کوهساری در ادامه این نشست، به مبانی دین شناختی تعلیم و تربیت نیز پرداخت و گفت: این دسته از مبانی به مباحثی درباره شأن و جایگاه دین اسلام و مقاصد تربیتی آن در ارتباط با برنامه درسی اشاره دارد. بیان این گزاره‌ها از آن جهت ضروری است که آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص) به عنوان دین حق  در همه اجزا و عناصر برنامه درسی از جمله مقاصد غایی تربیت انسان، طرز تلقی نسبت به متربی، محتوای برنامه درسی، روش‌های یاددهی یادگیری، جایگاه معلم و مربّی، مواد آموزشی و شیوه ارزشیابی کاربرد دارد.

دوازدهمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهاد گفت‌وگوی ادیان واتیکان با عنوان «آموزش جوانان در خانواده به منزله چالشی برای اسلام و مسیحیت» طی روزهای 29 و 30 آبان‌ماه جاری به میزبانی «کاردینال میگل آنجل آیوسو گیسو» رئیس نهاد گفت‌وگوی ادیان واتیکان و در شهر رم برگزار خواهد شد. سخنرانان در سه محور «مفهوم تربیت خانواده در اسلام و مسیحیت»، «فرصت‌ها و چالش‌های تربیت در زمان امروز: از منظر اسلام و مسیحیت» و «تربیت جوانان: فضایی برای گفت‌وگو و همکاری بین اسلام و مسیحیت» به بیان نقطه نظرات و ارائه مقاله می‌پردازند.

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

. .

. .

About Us

The argument in favor of using filler text goes something like this: If you use arey real content in the Consulting Process anytime you reachtent.